addictedtocaffeine

17 år 169,5cm.. Mitt mål: 45 kg till att börja med, men det är bara delmålet. Maila mig om exakt vad som helst: [email protected]

DET HÄR BÖRJAR BLI BÅDE SKUMT OCH LÄSKIGT!

Publicerad 2013-01-24 20:10:00 i Allmänt

Nu blir jag riktigt less på det här. Jag har ätit mycket järnrik mat och ändå har jag allvarlig järnbrist. Jag är som sagt vegan. Jag får i mig järn i t.ex. bönor, linser, spenat, sojabönor o.s.v.. Men uppenbarligen så har jag järnbrist då jag nästan har samtliga symptom. Det konstiga med detta är att jag har ätit 3 järntabletter (hemjärn) sedan flera månader tillbaka och då fått i mig 300 mg hemjärn, rekommenderat dagligt intag är ungefär 15 mg.
 
Kan tillägga att jag ätit mycket mat den senaste tiden så det kan inte bero på att jag får i mig för lite kalorier för att ens kunna få i mig tillräckligt mängd med järn. Och jag tar det med C-vitamin.

Kommentarer

Postat av: Randig

Publicerad 2013-01-28 16:20:07

Du kanske har någon inre blödning någonstans? (tex magsår) Man får järnbrist då, trots att man får i sig järn.
Har du ont någonstans?
Svider det i magen?
Känner du dig öm som om du har blåmärken?

Om du har det måste du gå till läkaren
och kolla upp det, annars kan det vara
farligt.

(Jag har haft magsår sen jag var 12 år btw)

Annars får man förstårs järnbrist om man blöder mycket (typ näsblod).
Näsblod kan förresten också vara ett tecken på magsår.

Postat av: Josefin

Publicerad 2013-02-10 20:32:55

Åh, vad konstigt! Kollat upp det med din läkare?

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela