addictedtocaffeine

17 år 169,5cm.. Mitt mål: 45 kg till att börja med, men det är bara delmålet. Maila mig om exakt vad som helst: [email protected]

Man kan inte vara glad varje dag...

Publicerad 2012-07-28 19:04:09 i Allmänt

Jag mår ingen bra. Har känt mig nedstämd ett tag nu. Jag orkar inte vara trevlig, orkar inte låtsas, vill inte träffa någon, vill bara försvinna. Nu!

Till alla blivande veganer

Publicerad 2012-07-23 22:33:59 i Allmänt

Blev sugen på att skriva det här inlägget när jag skulle hjälpa Missa. Finns så mycket att berätta. ♥ Här kommer lite tips till dig som vill bli vegan.
 
Det finns, tro det eller ej, många märken som passar oss veganer. Jag tänker skriva upp dem alla som jag har hört talas om, men jag är dock inte säker på vart man hittar dessa märken, förutom dem vanligaste.
 
Märken att kolla efter:
 

  • Oatly (bl.a. glass, mjölk)
  • Tofuline (bl.a. min favvoglass med olika smaker, bl.a. choklad, vanilj, jordgubb) 
  • Alpro Soya (tofu, matlagningsgrädde, sojamjölk, yoghurt..)
  • Biofood (nötter, frön, sojabitar (?)
  • Rice dream
  • Carlshamn mejeri (Sojamjölk, havremjölk, rismjölk, smör..)
  • Green Choice
  • GoGreen
  • Zoglo´s
  • Caring candy
  • Chicago Soydairy
  • Kung markatta
  • Moo free
  • Mood foods
  • Organic food bar
  • Soyatoo
  • Wheaty
  • Vantastic foods
  • Vegourmet
  • Provamel
  • Tofutti
  • Lovice
  • Sojade
  • Redwood
  • Sheese
  • Tartex
  • Nutana
  • Veggo
  • Green n´lean
De åtta märken som står först är ganska vanliga har jag för mig, det är dessa märken jag oftast har på mina produkter. Har även skrivit vad som kan finnas från olika märken.
 
Vad finns det att äta?
 
När man är vegan behöver man inte oroa sig så mycket när det kommer till kolhydrater. Pasta, ris, potatis och bröd är innehåller oftast inte något animaliskt. Bröd kan innehålla spår av ägg eller mjölk, likaså vit pasta. Kolla ändå alltid innehållsförteckning.
 
 
 
Protein finns det mycket av i soja. Kolla efter; sojabitar, sojafileér, sojaost, Sojamjölk sojagrädde (alpro soya light heter en matlagningsgrädde med 22 kcal per "each 30g serving", 72 per 100g.), sojayoghurt osv.. Sen finns det tofu. Mycket protein, lite kolhydrater och fett. Annars har veganska märken sina egna varianter av produkter. (t.ex. jordnötsbiffar)
 
Pålägg till mackan:
  • Vegan-smör
  • Veganost
  • Jordnötssmör
  • Lågkcal sylt
  • Grönsaker
Med rätt märke kan man hitta falafel som är helt vegan. Samma sak gäller tomatsås, Mehehe, så jävla gott med fullkornspasta, tomatsås och falafel.. <3
 
Länkar:
 
Vegan - hur gör man?
 
Vegan.nu
 
Vegan.se
 
Daglivs i Fridhemsplan har en massa produkter. Klicka HÄR för att komma till deras sida.
 
Heheh..jag vet inte vad jag kan berätta men om någon undrar om nånting så kan ni skriva en kommentar så svarar jag då istället. Kanske fråga mig om vad man kan ersätta något med på någon särskild maträtt. T.ex. köttfärsen i taco? Svar: Sojafärs, sojabitar kanske..?!
 

Ju mer du fetar upp dem som till vardags finns runt dig, desto smalare verkar du själv.

Publicerad 2012-07-19 20:24:45 i Allmänt

Frukost: 2 rostmackor med tomat och örtsalt + kaffe
 
Lunch:  -
 
Mellanmål: 1 banan
 
Middag: Toast med konstig, kryddad, mjuk tofu innuti + jordnötsbiff + 3 st falafel
 
Övrigt: 7 dl grön te, 1 flaska vatten, 1 flaska funlightsaft, kaffe
 
Är inte jättestolt över mitt intag, kunde ha valt att äta nyttigare. Dessutom skulle jag inte äta bröd den här veckan, eller veckan därpå osv.. Det klarade jag tydligen inte av.
 
Nu tänker jag lyssna på musik från anamiamusic och läsa bloggar. Försöker att inte tänka allt för mycket på mat, har ett mål att bli smal vafan..
 
 

HÄLSOSAMMA VÅFFLOR

Publicerad 2012-07-18 00:30:14 i Allmänt

Vad tycker ni om det här receptet? Själv tycker jag att det är helt okej för att vara ett recept för 4 pers. Ska göra dessa någon fin dag. Familjen blir nog inte jätteglada över att få HÄLSOSAMMA våfflor.

Recept 4 pers:

  • 4 dl kokande vatten
  • 12 msk dinkelmjöl
  • 4 tsk olja
  • 2 tsk hela linfrön
  • En nypa kanel
  • En nypa salt
Man börjar med att röra ihop alla ingredisenser till en smet för att sedan grädda smeten i ett våffeljärn. Till dessa våfflor bör man servera färska bär med vaniljkessella om man vill fortsätta i den hälsosamma andan.
 
Random bild på våfflor..
 
 
 

Det gick åt pipsvängen

Publicerad 2012-07-18 00:05:37 i Allmänt

Är inte lika nöjd över dagens intag. Kan inte direkt skilja på vad som egentligen var frukost, lunch eller middag då det hela bara blev så... konstigt. Jag kan däremot säga att jag ätit för mycket.
 
Jag har ätit:
 
- Egengjord tomatsoppa med kikärtor.
 
- En massa yoghurt med alldeles för kaloririkt innehåll.
 
- Några tuggor vattenmelon.
 
- Jag har småätit på nötter under hela dan. Varför skulle det vara just en skål med nötter som stod framme, varför inte spenat eller broccoli...
 
Jag har ätit mycket av allting dessutom, bara för att jag hade tråkigt, hatar det så mycket. Varför måste det finnas tid till att ha tråkigt? Jag vet att det bara är en bortförklaring och att det är mitt eget fel men lite sanning är det väl ändå? Allting går åt pipsvängen när jag har tråkigt.
 
 

Nu är jag irriterad

Publicerad 2012-07-17 15:39:08 i Allmänt

Bloglovin har uppgraderat sig och det gör mig lite arg. Jag följde jättemånga bra bloggar men det gör jag inte längre, varför?! Nu måste man försöka komma ihåg vad alla bloggar heter för att kunna följa dem igen..
Om jag har kommenterat din blogg och helt plötsligt slutat så är det för att jag inte minns namnet på din blogg heheh. Usch, detta var inte bra.
 
Juste..helt plötsligt har jag 500 olästa inlägg också, wtf liksom.

16 Juli

Publicerad 2012-07-17 13:06:17 i Allmänt

Det gick bra med maten igår. Har inga bilder men skriver ner det då jag är så stolt. Detta är faktiskt något att vara stolt över om man heter Em och har en blogg; Addicted to caffeine. ♥
 
Frukost: 2 dl sojayoghurt, 1 banan, 1,5 msk kokosflingor, 1/2 msk sojaprotein + kaffe
 
Middag: Vattenmelon + energidryck
 
Övrigt: 1 flaska vatten + 1 flaska lightsaft + 7 dl grön te + 1 kopp kaffe
 
Som ni kanske märker så måste jag ha nånting att äta eller dricka på kvällen. Eftersom det inte fick vara mat så drack jag väldigt mycket istället som ni kan se.
 
Skriver dagens matintag ikväll.

Jag är inte alltid forever alone

Publicerad 2012-07-16 20:36:54 i Allmänt

Denna mysiga, varma dag har jag spenderat med superfina Emma. Vi snackade, åt vattenmelon, drack energidryck samt rökte. Det var väldigt trevligt med sällskap då jag inte har träffat någon sen Ana-träffen. 
 
När jag kom hem så var det inte ett direkt ett "välkommen hem" utan mer som ett förhör. Mamma ville veta allt (!), vart jag hade varit, vem jag var med, hur jag kände denna person, när jag gick hemifrån, när jag åkte hem. You name it!  Ljög lite kanske...
 
 

REGN & ÅSKA

Publicerad 2012-07-13 14:27:44 i Allmänt

Jag blir på dåligt humör när vädret är så dåligt, regn och åska, hur kul är inte det? Visst vore det mysigt om man hade planerat in en slö/göra vad jag vill dag (d.v.s. se på film hela dagen.) men så är inte fallet idag. Jag har svårt att hålla mig borta från all mat, vill äta äta äta. Jag tappar kontrollen lättare när jag inte gör nånting, när allt är grått och trist.
 
Jag vet att jag borde gå ut på en promenad, men vart jag bor finns det många träd och det är inte att rekomendera när det är åska. Jag ska även träna ikväll vilket kanske inte heller blir av då det är utomhus.
 
Jag kan dock stolt meddela er om att jag inte har failat idag och att jag starkt tror att jag kan om jag vill.

Kom ihåg det kära människor, om ni verkligen vill nånting så ska ni inte låta någonting hindra er, ni kan om ni vill.
 

824 kcal

Publicerad 2012-07-12 20:56:48 i Allmänt

Idag har det gått jättebra med maten. Kände att jag fick sånt stöd av er på förra inlägget. Tack för det! ♥
Jag tog lite bilder men blogg.se ville inte ladda upp en av dem men det är helt oviktigt.
 
Frukost: 2 portioner havregrynsgröt
 
 
 
 
Lunch: Sojayoghurt, sojaprotein, bär, banan och kokos (338 kcal)
 
 
Middag: Sojayoghurt, sojaprotein, banan och kokos. (226 kcal)
 
Sammanlagt: 824 kcal.
 

Utöver detta så har jag druckit kaffe, cola zero och vatten. Ikväll hade jag tänkt mig 1-2 koppar grön te.

Jag är den enda som förstör

Publicerad 2012-07-11 20:55:33 i Allmänt

Nu ska ni få höra kanske världens mest intressanta sanning, eller vad man nu kan kalla det, om mig själv. Hur som helst. Visste ni att jag egentligen skulle kunna komma undan med att inte äta nånting? Att jag kanske hade varit hur jävla smal som helst om det inte vore för mig själv? Att jag är den enda som egentligen gör mitt egna liv så uselt?
 
 
Eftersom att jag äter så mycket så skulle jag egentligen inte behöva säga annat än att jag gör min egen mat för att slippa äta middag. Mamma skulle lita på mig för att jag alltid äter som en jävla häst. Mamma frågar hela tiden varför brödet alltid är slut, gissa vilket fetto det är som inte kan hålla händerna borta. Jag fixar själv frukost och lunch, d.v.s jag skulle kunna vara utan mat då också. Jag skulle helt enkelt kunna strunta i att äta frukost, lunch, middag och mellanmål, om jag ville.
 
Men det är inte det att jag inte vill, klart att jag vill. Jag vill vara smal, vill kunna känna och ha synliga ben, jag vill väga under 40 kg om jag fick bestämma själv. Jag har lixom ingen kontroll över mig själv, ingen självdisciplin och det är p.g.a det som jag äter som jag gör. Jag tänker inte ens gå in på hur mycket det är men det är mycket. Idag till exempel, har överätit på x antal mackor med jättemycket jordnötsmör och en konstig röra med en massa fettiga saker i, bland annat kokos och flingor. Jag åt så mycket att jag bokstavligen inte borde ha kunnat äta mer, magsäcken borde ha spruckit eller nåt men vad gjorde jag åt mitt illamående? Jag fortsatte att trycka i mig mackor!
 
 
Tänk om jag hade haft självdisciplin, då skulle jag äta en halv portion havregrynsgröt till frukost, ingen lunch, ingen mellanmål, jättelite middag, ingen kvällsmål. Tyvärr är det inte så. Jag har en vana att äta, den vanan måste brytas då jag mår sämre nu än vad jag hade gjort om min mage bara hade kurrat lite. Om det inte vore för mig så skulle jag inte behöva äta så mycket. Jag är den enda som förstör för mig själv.
 
 
Anledningen till att jag skriver det här inlägget är för att jag känner att jag ljuger för er alla. Det känns som om jag är oärlig när jag inte ens tar upp hur mycket jag överäter varje dag. Jag är ingen av alla dessa duktiga människor som dricker en kopp kaffe till frukost, energidryck till lunch och varma koppen till middag. Jag önskar jag var det men så kommer det inte bli för jag tappar kontrollen flera gånger varje dag.
 

Jag vill sväva bland moln, inte träna, äta och sova

Publicerad 2012-07-11 18:23:36 i Allmänt

Idag väcktes jag av väckarklockan kl. 11:00. Jag åt havregrynsgröt, drack kaffe och åkte iväg till gymmet. Tränade åkte hem och proppa i mig pasta med tomatsås. Nyss kom jag hem från affären, köpte bland annat cola zero som jag tänkte dricka samtidigt som jag kollar på serier. Fina Felicia tipsade mig om en manga som verkar så charmig, ska kolla på den sen på YT.
 
Idag har jag;
 
- Ätit lite för mycket
- Motionerat alldeles för lite.
- Funderat över hur min statistik gått från 12 till 80 unika besökare. Fast jag vet egentligen varför.
- Har även dödat tid med att messa uber gulliga Missa 
 
 

Min dator vill inte ladda upp bilder, tyvärr..
 

SO FULL OF NOTHING

Publicerad 2012-07-10 11:29:51 i Allmänt

Jag har nu fått den nya versionen av blogg.se, lite senare än alla andra men som sagt, har den nu. Tänkte fråga lite. Som jag har förstått det så kan man svara på kommentarer på samma inlägg, min fråga är helt enkelt, vilket sätt att svara på kommentarer tycker ni är bäst?
 
 

Just nu känns inte livet särskilt lätt. Även fast jag har sommarlov och det jobbigaste jag kan göra är att ta en promenad så känns det inte bra. Jag är uttråkad, jag känner mig så sjukt jävla tom, samtidigt som min mage är så full..av mat. Jag hatar att känna mig tom, so full of nothing..
 
Det är p.g.a. detta jag inte har så mycket att skriva här, finns inget att säga, jag är tom på ord. Vad vill ni veta/läsa om?
 

OINTRESSANT

Publicerad 2012-07-09 12:06:17 i Allmänt

Min mage har krampat hela morgonen, har tagit dulcolax x antal dagar i rad nu. Jag vet att det inte är bra men det är ju så roligt att plåga sig själv. Det känns lite onödigt ändå, gör ingen skillnad förutom att man får så ont i magen och nästan blir lite yr.

Ska träna idag, ingen ork.

VEGANEN TYCKER TILL

Publicerad 2012-07-08 16:08:48 i Allmänt

För nån minut sen sa mamma att hon skulle laga maträtten som jag en gång i tiden älskade. Den innehåller grädde och fetaost vilket inte ens är lite okej. Därför bestämde jag mig för att göra det bästa av situationen, vifta med sojagrädde framför ögonen på mamma och fråga om vi inte kan använda den istället. Jag har mina gömmor med substitut till deras äckliga mat.

Jag har inte planerat att äta maten utan det är en principsak. Jag tänker visa att jag inte vill äta något som helst animaliskt och därför hjälper jag dem att förstå att det finns ersättningar till deras äckliga grädde osv. Hur jag gör med fetaosten återstår att se, kanske är det enklast att bara säga att jag inte vill äta sånt.

Om ni undrar varför jag inte vågar säga att jag vill vara vegan (även fast jag varit det sen i början av 2012) så är det för att jag redan vet att mamma skulle bli sur och hon skulle genast förstå att that´s it liksom, ungen har seriösa problem.

DÅLIGT

Publicerad 2012-07-08 09:43:24 i Allmänt

Vaknade lite tidigare för en gångs skull. Nu sitter jag här och mår illa, började dagen med att överäta. Glassen som mamma köpte till mig är nu i min mage, i allafall hälften. Jag slängde resten, thanks to troochtvivel, behövde någon som talade om för mig vad jag skulle kunna göra. Jag är verkligen så dålig.

Nu ska jag ta mig ut på en promenad.

Vad Vill Hon Med Mitt Liv?

Publicerad 2012-07-07 16:59:43 i Allmänt

Nu är jag förbannad. Allt har gått åt helvete, eller rättare sagt, allt kommer gå åt helvete.

Jag hade planerat vad jag skulle äta och när, hur mycket jag skulle promenera samt när, ni fattar..? Sen kommer självklart mamma in i bilden. Till och börja med envisades hon att jag inte behövde promenera till affären för hon kunde ta bilen. Jag behövde den där lilla extra promenaden, kan inte bara gå vidare utan att göra något åt detta.

En annan sak, det som gjorde mig grymt ledsen och arg, mamma köpte glass, bara till mig. Jag som gjorde så bra ifrån mig kommer lyckas förstöra det också, jag känner mig själv. Vem fan köper glass till någon som inte ens har bett om det???

Åh, hatar allt och alla just nu..!

UNDERBAR DAG

Publicerad 2012-07-06 20:32:45 i Allmänt

Jag har haft en underbar dag idag. Gick till Felicias Ana-träff, känner mig så sjukt stolt över att jag vågade ta mig dit. Alla var så snälla och fina. Jag kände att det var lite lättare att vara mig själv med dem än med andra. Jag var dock väldigt fet och det syntes tydligt.

Det var just det här jag behövde. Träffa människor, försöka vara social. Det här är första gången jag träffade någon under sommarlovet. Alla andra dagar har jag promenerat och kollat på tv.

Utöver detta kan jag meddela er att maten gått bra. Havregrynsgröt till frukost, energidryck till middag. Mamma är faktiskt inte hemma så jag gör som jag vill.

Supersize Vs Superskinny

Publicerad 2012-07-05 19:28:54 i Allmänt

En kort text om vad Supersize Vs Superskinny handlar om.

Brittisk realityserie från 2011. Säsong 5. Avsnitt 1 av 10. Dr Christian reser till Evansville i Indiana, där 38 procent av befolkningen är gravt överviktig. Han möter en kvinna som har fetma-relaterad diabetes, och besöker en begravningsbyrå där kistorna är stora som badkar. Därefter byter två personer diet, och båda två har extrema ätstörningar, men medan den ena äter för mycket, äter den andra knappt någonting alls. Slutligen hör vi sex kvinnor och män berätta personliga berättelser om sina extrema matvanor.

Jag tror att dem flesta har sett det här programmet och vet vad jag menar när jag säger att det som är understruket inte stämmer. Jag vet vad dem menar när dem skriver att dessa personer har "extrema ätstörningar" men det har dem fan inte. Dessa människor som byter diet är inte ätstörda. Punkt.

ALLT STÅR STILL

Publicerad 2012-07-04 20:35:10 i Allmänt

Minns inte hur dem senaste dagarna har sett ut. Ingen aning om jag har ätit mycket eller lite men tränat har jag gjort 3 gånger denna vecka. Jag bryr mig faktiskt inte. En viktig person försvann från denna värld. Kan inte hantera allt just nu.

Seg Dag

Publicerad 2012-07-01 15:10:47 i Allmänt

Idag står det helt still i bloggvärlden, ingen uppdaterar. Varje gång jag klickar mig in på bloglovin (där jag följer 60 olika bloggar) så finns där bara ett nytt inlägg - om jag har tur.

Vart håller ni hus?  Ni tar säkert vara på dagen och är ute och promenerar så duktigt, har själv tagit en liten promenad. Skulle egentligen på gruppträning utomhus men den blir säkert inställd p.g.a regnet som snart kommer att ösa ner.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela