addictedtocaffeine

17 år 169,5cm.. Mitt mål: 45 kg till att börja med, men det är bara delmålet. Maila mig om exakt vad som helst: [email protected]

Till alla blivande veganer

Publicerad 2012-07-23 22:33:59 i Allmänt

Blev sugen på att skriva det här inlägget när jag skulle hjälpa Missa. Finns så mycket att berätta. ♥ Här kommer lite tips till dig som vill bli vegan.
 
Det finns, tro det eller ej, många märken som passar oss veganer. Jag tänker skriva upp dem alla som jag har hört talas om, men jag är dock inte säker på vart man hittar dessa märken, förutom dem vanligaste.
 
Märken att kolla efter:
 

  • Oatly (bl.a. glass, mjölk)
  • Tofuline (bl.a. min favvoglass med olika smaker, bl.a. choklad, vanilj, jordgubb) 
  • Alpro Soya (tofu, matlagningsgrädde, sojamjölk, yoghurt..)
  • Biofood (nötter, frön, sojabitar (?)
  • Rice dream
  • Carlshamn mejeri (Sojamjölk, havremjölk, rismjölk, smör..)
  • Green Choice
  • GoGreen
  • Zoglo´s
  • Caring candy
  • Chicago Soydairy
  • Kung markatta
  • Moo free
  • Mood foods
  • Organic food bar
  • Soyatoo
  • Wheaty
  • Vantastic foods
  • Vegourmet
  • Provamel
  • Tofutti
  • Lovice
  • Sojade
  • Redwood
  • Sheese
  • Tartex
  • Nutana
  • Veggo
  • Green n´lean
De åtta märken som står först är ganska vanliga har jag för mig, det är dessa märken jag oftast har på mina produkter. Har även skrivit vad som kan finnas från olika märken.
 
Vad finns det att äta?
 
När man är vegan behöver man inte oroa sig så mycket när det kommer till kolhydrater. Pasta, ris, potatis och bröd är innehåller oftast inte något animaliskt. Bröd kan innehålla spår av ägg eller mjölk, likaså vit pasta. Kolla ändå alltid innehållsförteckning.
 
 
 
Protein finns det mycket av i soja. Kolla efter; sojabitar, sojafileér, sojaost, Sojamjölk sojagrädde (alpro soya light heter en matlagningsgrädde med 22 kcal per "each 30g serving", 72 per 100g.), sojayoghurt osv.. Sen finns det tofu. Mycket protein, lite kolhydrater och fett. Annars har veganska märken sina egna varianter av produkter. (t.ex. jordnötsbiffar)
 
Pålägg till mackan:
  • Vegan-smör
  • Veganost
  • Jordnötssmör
  • Lågkcal sylt
  • Grönsaker
Med rätt märke kan man hitta falafel som är helt vegan. Samma sak gäller tomatsås, Mehehe, så jävla gott med fullkornspasta, tomatsås och falafel.. <3
 
Länkar:
 
Vegan - hur gör man?
 
Vegan.nu
 
Vegan.se
 
Daglivs i Fridhemsplan har en massa produkter. Klicka HÄR för att komma till deras sida.
 
Heheh..jag vet inte vad jag kan berätta men om någon undrar om nånting så kan ni skriva en kommentar så svarar jag då istället. Kanske fråga mig om vad man kan ersätta något med på någon särskild maträtt. T.ex. köttfärsen i taco? Svar: Sojafärs, sojabitar kanske..?!
 

Kommentarer

Postat av: forthesimplehearts.blogg.se

Publicerad 2012-07-23 23:37:34

Postat av: Amanda

Publicerad 2012-07-25 12:29:15

På vegusto.se kan man beställa hem veganost, "salami" och andra smörgåspålägg, korvar osv :)

Svar: Tack för informationen, alltid bra att veta! :)
addictedtocaffeine.webblogg.se

Postat av: Tea Cup

Publicerad 2012-07-27 02:04:37

Med vad kan man ersätta ägg med? ^^

Svar: Man ersätter ägg med olika veganska produkter. Istället för att använda ägg så kan man tillsätta sojagrädde, sojamjölk, bakpulver osv..beroende på vad man bakar. Det ska även finnas nån slags ersättningspulver till ägg.
addictedtocaffeine.webblogg.se

Postat av: Mi

Publicerad 2012-07-27 19:51:22

Gud jag älskar daglivs i fridhelmsplan!

Svar: Jag med! Det ska även finnas en affär vid namn Goodstore där dem säljer 100% vegetariskt, värt att nämnas..
addictedtocaffeine.webblogg.se

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela