addictedtocaffeine

17 år 169,5cm.. Mitt mål: 45 kg till att börja med, men det är bara delmålet. Maila mig om exakt vad som helst: [email protected]

Supersize Vs Superskinny

Publicerad 2012-07-05 19:28:54 i Allmänt

En kort text om vad Supersize Vs Superskinny handlar om.

Brittisk realityserie från 2011. Säsong 5. Avsnitt 1 av 10. Dr Christian reser till Evansville i Indiana, där 38 procent av befolkningen är gravt överviktig. Han möter en kvinna som har fetma-relaterad diabetes, och besöker en begravningsbyrå där kistorna är stora som badkar. Därefter byter två personer diet, och båda två har extrema ätstörningar, men medan den ena äter för mycket, äter den andra knappt någonting alls. Slutligen hör vi sex kvinnor och män berätta personliga berättelser om sina extrema matvanor.

Jag tror att dem flesta har sett det här programmet och vet vad jag menar när jag säger att det som är understruket inte stämmer. Jag vet vad dem menar när dem skriver att dessa personer har "extrema ätstörningar" men det har dem fan inte. Dessa människor som byter diet är inte ätstörda. Punkt.

Kommentarer

Postat av: Alice

Publicerad 2012-07-06 10:20:03

Jag håller med! Fast jag tycker fortfarande att programmet äger:P

Postat av: Clara

Publicerad 2012-07-06 16:24:03

Har sett det där några gånger, är typ beroende av det :/

Men håller med dig.

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-07-08 21:24:25

det finns olika definitioner av vad en ätstörning är.

någon som är så extremt fet som hon till höger är, har en ätstörning. ingen människa äter så mycket/tillåter sig bli så fet endast för att de gillar mat. det här är människor som missbrukar mat för att någonting i deras liv är fel. anledningen är ofta okänd och de agerar såhär för att fylla ett tomrum. så jo, även en fet människa kan ha en ätstörning.

den smala har inte nödvändigtvis anorexi/bulimi (jag tror att de försöker välja "friska" människor eftersom att de i programmet vill fokusera på det fysiska och vet att en ätstörning som anorexi tex inte kan botas genom att tvinga någon äta mer.) men den smala har också en ätstörning då hon inte äter tillräckligt mycket för att må bra. man kan vara smal utan att ha en ätstörning såklart, men äter man för lite (vilket de smala i programmet gör) och ständigt är trötta osv så har de en ätstörning.

äter man (omedvetet eller medvetet) mindre/mer mat än vad man behöver så har man någon typ av ätstörning eftersom att det finns en bakomliggande orsak till varför man missköter sin kropp. oftast får man ju höra att den smala tex säger "det är inte det att jag vill vara smal.. + jag började gå ner i vikt efter en depression/traumatisk händelse osv" alltså har hon en ätstörning då hon omedvetet äter mindre än hon bör vilket leder till att hon mår dåligt.



jag vet att det är svårt att tro eftersom att vår definition av en ätstörning är en tjej som väger 35kg och aldrig äter. men så ser inte verkligheten ut. vem som helst kan ha en ätstörning, oavsett vikt.

Postat av: forthesimplehearts.blogg.se

Publicerad 2012-07-15 00:32:02

ätstörningar går ju åt båda hållen.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela